Gode råd når du søger om tilladelse til at afvikle offentlige arrangementer i Syd- og Sønderjylland

Politiet vil meget gerne i kontakt med folk der kan have oplysninger om flugtbilisten, fra Ribe i går.

For at gøre processen med sagsbehandling så let som mulig har Syd- og Sønderjyllands Politi samlet vejledninger, blanketter, bilag m.m. på deres hjemmeside.

Byfester, markeder, festivaler, koncerter samt cykel- og motorløb….

I løbet af året bliver der holdt en bred vifte af større, offentlige arrangementer i Syd- og Sønderjylland.

Kræver tilladelse
Fælles for arrangementerne er, at arrangørerne skal have en række tilladelser på plads.
Det gælder dels tilladelse til at afvikle selve arrangementet, dels tilladelse til flere af de enkelte aktiviteter som for eksempel udskænkning af alkohol, opstilling af en hoppeborg m.m.

Kom godt i gang med ansøgningerne
For at gøre processen med sagsbehandling så let som mulig har Syd- og Sønderjyllands Politi samlet vejledninger, blanketter, bilag m.m. på politiets  hjemmeside.

Søg i god tid
Husk at søge om tilladelser i god tid.
Dels behandler Syd- og Sønderjyllands Politi mange ansøgninger i løbet af foråret og sommeren, dels kan der være punkter i ansøgningsmaterialet, som kræver en mere indgående dialog og sagsbehandling, inden politiet kan udstede en tilladelse.

Det gælder dels selve ansøgningen. Dels den sikkerhedsplan, som Syd- og Sønderjyllands Politi kan kræve bliver udarbejdet, hvis der er tale om større, udendørs arrangementer.

Du skal regne med, at sagsbehandlingstiden kan vare op til 4 uger – regnet fra den dag, politiet har modtaget alle nødvendige oplysninger.

Er  ansøgningen udfyldt korrekt?
Hvert år modtager Syd- og Sønderjyllands Politi mange ansøgninger, der ikke er udfyldt korrekt, eller hvor der mangler oplysninger. Det forsinker sagsbehandlingen.

Typiske fejl:
Der mangler en nøjagtig beskrivelse af de aktiviteter, der skal foregå ved et arrangement. Henvisning til foregående års arrangement eller en hjemmeside er ikke tilstrækkelig.
Der mangler dokumentation for syn og godkendelse samt forsikring af forlystelsesapparater (hoppeborge mv.). Hvis forlystelsesapparatet er lejet hos en udlejer i Syd- og Sønderjyllands Politikreds vil oplysning om udlejers navn og forlystelsens ID-nr. som regel være tilstrækkelig.
Der mangler en detaljeret beskrivelse af ruter ved optog, cykelløb og løb. Henvisning til foregående års arrangement eller en hjemmeside er ikke tilstrækkelig.
Læs derfor materialet grundigt igennem, inden du sender ansøgningen afsted.

Hvem behandler ansøgningerne?
Ansøgningerne bliver visiteret og vurderet juridisk i Syd- og Sønderjyllands Politis Bevillings- og Tilladelsessektion, Haderslevvej 52, 6200 Aabenraa.
Efter omstændighederne kan ansøgningen blive sendt til videre behandling i et af politikredsens områdecentre.
Har du spørgsmål i forbindelse med ansøgningen, kan du kontakte Bevillings- og tilladelsessektionen:
Telefon: 114
E-mail: sjyl-bevillingtilladelser@politi.dk
Telefontid: Mandag – onsdag kl. 13.00 – 15.00. Torsdag – fredag kl. 10.00 – 12.00
Personlig henvendelse til Bevillings- og Tilladelsessektionen kan udelukkende ske efter nærmere aftale.

Kommunen skal også godkende ansøgningerne
Ud over politiet er kommunen også aktør, når det gælder ansøgningerne.
Syd- og Sønderjyllands Politi samt Sønderborg, Tønder, Aabenraa, Vejen, Haderslev og Fanø kommuner har en fælles portal på nettet, NetForvaltning Offentligt Arrangement (NFOA), som man skal bruge i forbindelse med ansøgninger om arrangementer.
Esbjerg og Varde kommuner er ikke en del af NFOA-samarbejdet. Skal du afvikle et arrangement i Varde Kommune, skal du følge vejledningen på kommunens hjemmeside. Og skal du afvikle et arrangement i Esbjerg, skal du benytte blanketterne her på siden.

Læs tilladelsen
Husk desuden altid at læse tilladelsen grundigt igennem, når du modtager den. Der kan være fastsat vilkår, som skal være opfyldt, inden tilladelsen er gyldig.

Læs mere HER

 

DEL