Ny teknologi kan forlænge frugt og grøntsagers holdbarhed markant

Foto: Salling Group
Salling Group tester som den første i Danmark en ny teknologi, der kan forlænge holdbarheden af frugt og grønt og derved medvirke til mindre madspild. Det sker med en usynlig, spiselig plante-belægning, der beskytter den enkelte fødevare.

De fleste forbrugere kender det. Man køber frugt med hjem, som ikke bliver spist, ender med at ligge hengemt i køleskabet, inden det til sidst lander i skraldespanden, fordi det er blevet for gammelt. Et enkelt eksempel på et ærgerligt madspild, som hvert år løber op i 260.000 ton mad i de danske husholdninger.

I forsøget på at begrænse madspild tester Salling Group, som de første i Danmark, nu en ny teknologi, der kan beskytte og forlænge holdbarheden på grøntsager og frugter markant. Det sker ved hjælp af en usynlig, spiselig plante-belægning, der tilføres fødevarernes overflade, så de ganske enkelt holder kvaliteten i længere tid.

– Madspild er en udfordring, som medfører en stor belastning for miljøet, og der er ingen tvivl om, at særligt frugt og grønt er en udfordring for både os som detailvirksomhed og hjemme i de danske husholdninger. Vi smider simpelthen for meget ud. Men hvis vi kan lykkedes med at forlænge kvaliteten, modstandsdygtigheden og ikke mindst holdbarheden, kan vi gøre en stor forskel for miljøet og medvirke til et langt mindre madspild i hele værdikæden, fortæller Stephan Bruhn, der er indkøbsdirektør for frugt og grønt i Salling Group.

Teknologien er udviklet af den californiske virksomhed Apeel og kan forlænge holdbarheden op til halvanden gang. Hinden, der påføres produkterne, er fremstillet af plantebaserede ingredienser, der findes i skræller, frø og frugtkød i alle de frugter og grøntsager, vi allerede spiser. Hinden er spiselig, usynlig, ufarlig og tilføres produkterne på samlebåndet.

– Apeel-behandlingen hjælper ret beset produktet med at opretholde sin naturlige væskebalance i længere tid og forlænger på den måde friskheden. Derved vil man som forbruger ikke kun opleve et løft i kvaliteten, men også holdbarheden, som vi har særligt fokus på, uddyber Stephan Bruun.

Først på avocadoer

Til en start tester Salling Group og Apeel teknologien på avocadoer. Men hensigten er, at konceptet over tid skal bruges på en lang række frugt og grønt, hvis resultaterne og tilbagemeldingerne fra kunderne er gode.

– Netop avocadoer er et godt eksempel på den miljøgevinst, der er ved at forhindre madspild. Det kræver en del vand at producere avocadoer, og hver gang én går til spilde, har de ressourcer været forgæves. Derfor har vi en tro på, at teknikken kan medvirke til både mindre madspild og mindre ressourcespild til stor gavn for os alle sammen, siger Stephan Bruhn.

Madspild i Salling Group
  • Madspild er en udfordring, som medfører en stor belastning af miljøet. Salling Group prioriterer området højt og investerer i løsninger og initiativer, der skal sikre en halvering af virksomhedens samlede madspild frem mod 2030.
  • For at skabe åbenhed og fokus har Salling Group som de første og eneste i dansk detailhandel offentliggjort sine tal for madspild.
  • I 2018 halverede Bilka sit madspild, og føtex fulgte trop i 2019. Derfor vil vi arbejde for yderligere en halvering. Og dermed få en samlet reduktion af madspildet i de to kæder på 75 procent.
Apeel
  • Apeel er en amerikanske virksomhed – beliggende i Californien – som er etableret med støtte fra Bill Gates’ fond.
  • Apeel har udviklet teknologien af samme navn, der kan forlænge kvaliteten og holdbarheden af frugt og grøntsager.
  • Apeel er lavet af plantebaserede materialer, der findes i skræller, frø og frugtkød i alle de frugter og grøntsager, vi allerede spiser. Den beskyttende planteskræl er godkendt af EU. Helt konkret består Apeel til konventionel frugt og grønt af fødevaretilsætningsstoffet E471, mono-og diglycerider af fedtsyrer.
  • Salling Group tester – sammen med Asda i England og Edeka i Tyskland – som de første i Europa teknologien. Det sker til en start i føtex og Bilka.

DEL