Det er efterhånden blevet sådan, at hvis man mener noget – hvad som helst! – så skal man være parat til at blive sablet ned i kommentarfeltet. Og nej, det er ikke bare en lille uenighed om fakta. Det er ALT CAPS, mange udråbstegn, og en ordliste af ukvemsord, som kunne få selv en garvet sømand til at rødme.
Hvis du for eksempel er mod ulven i Danmark, så er det ikke bare “uha, vi er uenige.” Nej nej – så er du uoplyst, dum, hadefuld, landbrugs-lobbyist og sikkert også ansvarlig for klimaforandringerne. Og hvis du er for ulven, ja så er du virkelighedsfjern, naiv, “storbytosse” og sikkert også typen, der taler med planter.
Det absurde er, at der ikke længere er plads til det midterste. Den del, hvor man lige lytter, nikker, måske stiller et spørgsmål og tager en kop kaffe sammen. Nej – i dag skal du enten stå på en barrikade eller gemme dig under dynen.
Jeg skrev forleden en klumme om ulven. Min mand kiggede på mig og sagde: “Kan det betale sig? Du bliver jo bare buhet ud af ulve-fansene.” Og ja – måske har han ret. For hvor er det trist, at man næsten skal overveje, om det er risikoen værd at dele en holdning.
I USA blev en mand for nylig skudt pga. sine udtalelser. Det er jo helt grotesk – men vi er da på vej i samme retning, bare i dansk light-version. Hos os skyder vi ikke fysisk. Vi “nøjes” med at skyde med tastatur: hårde ord, sarkasme uden humor og “jeg-blokker-dig-fordi-du-er-uenig-med-mig”-attituden.
på GoVarde er der også en håndfuld følgere der vågner op med sablerne, når der er valg i sigte – og jeg tænker – hvorfor deltager de ikke i de kommende debatter i stedet for at råbe og skrige i kommentarfeltet? Men lur mig – det tør de ikke…
Vent nu bare ganske få måneder – så starter debatten om, hvorvidt vi må skyde fyrværkeri af – husker sagtens tonen fra sidste år. Personligt er jeg ikke frygtelig begejstret for kombi af krudt og spiritus, men jeg har ikke tænkt mig at spæne rundt hele nytårsaften på Facebook og skælde folk ud, der fyrer en raket af…
Jeg kunne godt ønske mig en lille genoplivning af den gode gammeldags samtale. Måske endda krydret med et grin eller to. For tænk engang – man kan faktisk være uenig uden at råbe. Og man kan mene noget uden at blive hverken landsforræder eller helgen.
Måske skulle vi til at genindføre en gammel kommunikationsregel: Hvis du ikke kan sige noget pænt, så prøv i det mindste uden CAPS LOCK.